Blogger Backgrounds

20 March 2012

Bahagia & Gembira Tatkala Di Uji..

Assalamualaikum..
Alhamdulilah...Masih lagi diberi kesempatan melayari kehidupan yg penuh nikmat hari ini...Apa khabar sahabat sekalian?Wah!  Moga kehidupan hari ini lebih agresif & indah dari semalam ye! Hari ini aQu ingin sekali berkongsi cerita tentang kehidupan pada hari semalam...

Kelihatan sangat seronok bila diuji oleh yg ESA..Seolah-olah diri ini sedang dicabar..sanggup @ tidak harungi 24 Jam kurniaan Ilahi..hehehe...

19 Mac 2012...Seperti hari kebiasaan bekerja..aQu ni suka la balik lewat sikit on Monday until Thursday..sebab balik rumah sewa je..so,dekat la sikit...if Friday, balik kampungQu di Pt. Yaani, maka, on time la balik..hihihi...Takkan balik lewat walau seminit..bkn la berkira, sekadar memikir orang tua di rumah yg menunggu ketibaanQu pulang..hehe..

So, Nak jadikan cerite...Semalam, aQu mcm biasa balik lewat..sekitar jam 6 petang..maklum la, hari Isnin...Kluar dh la 6.00 Petang..siap menyinggah jap di pasaraya KINI...mkn aiskrim perisa pudina..alhamdulilah..sedap sgt! then, singgah lagi, beli nasi lemak kukus lak..sampai rumah ada la dalam 6.45 Petang...

Wah! belum turun kereta lagi, baru aQu teringat, Kunci rumah ada dalam kereta waja...yg aQu sedang pandu tu, Kereta kakakQu (Saga)..huhuhu...Lantas, mulut ni laju je mengucap syukur...alhamdulilah..Allah uji aQu lagi, setelah berbagai ujian jga telah aQu tempuhi dalam jam2 sebelumnya...

Stlah itu, aQu terus hubungi mak, menyatakan aQu pulang ke Kampung & akan sampai lewat..Sekitar Jam 9 mlm...Kerana terpaksa singgah di Batu Pahat dahulu...ambil kunci di dalam kereta Waja..memandangkan kereta tersebut ada pada kakakQu..

Alhamdulilah..seperti yg Qu Jangka, Tepat jam 9 mlm..aQu tiba di rumah...Alhamdulilah..Badan dan Kepala ni langsung xrasa letih & penat...Terima Kasih Allah! aQu berjaya melepasi ujianmu..moga markah yg terbaik dapat Qau berikan Keatas diriQu yg Kerdil Ini!

Para sahabat sekalian, apa yg dapat aQu kongsikan hari ini adalah tentang kuasa minda kita..The Power of Mind..Sedarkah kalian, minda kita berkuasa menguasai diri dan keadaan yg akan berlaku...sebagai contoh, aQu bgtau mak, aQu akan smpi jam 9 mlm..disitu, aQu telah set time bahawa aQu nk smpi jam 9 mlm..yg penting, harus disertakan sepenuh kepercayaan atas apa yg kita inginkan, pasti akan berlaku..

Disini juga, ingin aQu ingatkan..Andai sebesar mana pun dugaan yg datang dlm hidup ni, terimalah dugaan tersebut dengan hati yg ikhlas, terbuka, redha & gembira..kerana implikasinya keatas diri kita juga...seperti yg aQu kata td, Badan dan kepala xkan rasa tertekan..malah, pasti akan ada Kelebihan yg tersendiri diatas dugaan dan ujian tersebut..

Tekankan dalam minda bahawa ujian & dugaan tersebut adalah untuk meningkatkan jati diri kita kearah yg lebih baik..Ia juga dilihat bisa memberikan nilai yg positif keatas tumbesaran diri dan kehidupan kita...Yang penting, fikirkanlah, adakah 24jam yg Allah beri pada kita ni, kita gunakan dengan mengingat die?kalau bukan dgn cara berzikir, mengingati dia dalam keadaan diuji juga merupakan ibadat...Jadikan 24jam dalam hari-hari kita adalah ibadat..walau sesaat kita ingat, pasti allah ada dengan kita setiap saat...betapa Allah itu maha arrahman & arrahim!

SEKIAN!


2 comments:

cik nana said...

salam..
wah akaq..
nice blog~!!
hehe..
ske la bce akq pnye blog..
huhu..

miera said...

hehe...
Saje Najah...Padahal xde idea ape pn..
Najah lagi pandai Menulis...Blaja dari najah ni!
Thanks tau! hehe..